Veelgestelde vragen

Opening station Ede-Wageningen

Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen rondom de opening van station Ede-Wageningen. 

Onder de naam Spoorzone Ede werken ProRail, gemeente Ede en NS samen aan een nieuw station Ede-Wageningen. Het wordt een toegankelijk, goed bereikbaar en duurzaam station met moderne voorzieningen voor reizigers. Zo komt er een nieuw busstation, nieuwe fietsenstallingen, betere loop- en fietsroutes en meer parkeerplaatsen. Hierdoor gaat overstappen straks snel en gemakkelijk. Daarnaast werken we aan een robuust en betrouwbaar spoor zodat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. Hierdoor kan NS vanaf 2025 iedere tien minuten een trein laten rijden tussen Schiphol en Nijmegen (van maandag tot en met donderdag).

Het nieuwe station komt tegemoet aan alle wensen van deze tijd en draagt straks bij aan een positieve klantbeleving voor reizigers, omwonenden en ondernemers. Het station wordt op 23 februari 2024 in gebruik genomen, inclusief fietsenstalling en het busstation. Na 23 februari is er nog bouwtijd nodig om het oude stationsgebouw te slopen, de fiets- en voetgangerstunnel (Westtunnel) af te maken, de aansluitende fiets- en voetpaden, het Noord- en Zuidplein in te richten en het groen aan te leggen. Ook worden de winkel- en horecaruimtes in het station nog ingericht en komt er een nieuwe parkeergarage naast het busplein. In het voorjaar van 2026 zijn we helemaal klaar.

De westelijke spoorzone, ook onderdeel van het project Spoorzone Ede, is al in 2017 opgeleverd. 

Het nieuwe station Ede-Wageningen is goed bereikbaar en heeft moderne voorzieningen voor een groeiende aantal reizigers. Een plek waar het aangenaam wachten en ontmoeten is, met overdekte perrons en een gevarieerd winkelaanbod.

Daarnaast werken we aan een robuust en betrouwbaar spoor zodat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. Hierdoor kan NS de treinen nog preciezer volgens dienstverlening laten rijden. Op het nieuwe station gaat overstappen gemakkelijker en sneller op trein, bus, (OV-)fiets en auto. De nieuwe loop-, fiets- en autoroutes sluiten beter aan op het station. Zo komt er een doorgang voor fietsers, waardoor ze gemakkelijk van Noord- naar Zuid-Ede kunnen fietsen.

Naast de entree komen nieuwe fiets- en parkeervoorzieningen. In het stationsgebouw zelf komt een bewaakte fietsenstalling voor 5.500 fietsen (eerste 24 uur gratis). Aan de centrumkant van het station komt een fietsenstalling met ongeveer 1.800 plaatsen. Ook komt er een parkeergarage met ruim 500 plaatsen aan de zuidzijde van het nieuwe station. Vanuit de parkeergarage is de hoofdentree van het station snel en gemakkelijk te bereiken. Ook de overstap naar de bus wordt sneller, duidelijker en gemakkelijker door het nieuwe busplein. Dit geldt ook voor de taxi- en kiss & ride-zones. Het station heeft een natuurlijke, Veluwse uitstraling met een kenmerkende overkapping en zonnepanelen op het gebouw. Aan de rand van het station komt een mooi stadspark waar iedereen straks heerlijk kan vertoeven.

Het aantal reizigers stijgt naar verwachting in de toekomst. Dat vraagt om een betere doorstroming van reizigers tijdens de spits, en snellere routes van en naar het busplein en de parkeervoorzieningen. Daarnaast is het huidige stationsgebouw, dat dateert uit 1984, toe aan een modernere, duurzame inrichting en eigentijdse voorzieningen. Daarom bouwen we een nieuw station Ede-Wageningen dat klaar is voor de toekomst.

Doordat er meer treinen rijden dan voorheen, zijn spoorwegovergangen vaker en langer gesloten. Daarom worden verschillende overgangen vervangen door tunnels en een viaduct. Zo hoeven mensen niet te wachten en kunnen ze straks sneller en veiliger het spoor oversteken.

Het nieuwe station is op 23 februari 2024 in gebruik genomen. De stationsomgeving is in het voorjaar van 2026 klaar. Voor de laatste ontwikkelingen, bekijk onze planning

De bouw van het nieuwe station kan niet zonder overlast. De omgeving krijgt te maken met geluiden van de bouw en het werkverkeer in aan aantal periodes. In een aantal periodes rijden er ook geen treinen omdat de aannemer dan bij het spoor moet werken. Om in deze treinvrije periode zoveel mogelijk te kunnen doen, wordt er dan 24 uur per dag en 7 dagen per week gewerkt. Dus soms ook ’s nachts. De aannemer beperkt de hinder zoveel mogelijk. En natuurlijk informeren we omwonenden en reizigers op tijd over de werkzaamheden en wat zij hiervan merken.

In de periodes waarin er geen treinen rijden, kunnen reizigers gebruikmaken van bussen. Voor meer informatie: www.ns.nl/werkzaamheden. Bekijk het overzicht voor alle treinvrije periodes

Het nieuwe station is naast het oude station gebouwd. Het oude station wordt gesloopt. De werkzaamheden worden zoveel mogelijk afgestemd met omliggende projecten, zoals het World Food Center, de bouw van woningen op ENKA, de aanleg van de Parklaan en de nieuwe inrichting van de Stationsweg. Alles om de overlast voor de omgeving te verminderen.

Als er werkzaamheden komen die hinder opleveren in uw omgeving, informeert de aannemer u daar op tijd over. Ook blijft u zelf op de hoogte via deze website, de nieuwsbrief (aanmelden voor de nieuwsbrief kan via deze pagina) en de bouwapp (zoek op Spoorzone Ede in uw app-store).

De meeste informatie vindt u op de website spoorzone-ede.nl. Ook blijft u op de hoogte via de nieuwsbrief en de bouwapp (zoek op Spoorzone Ede in uw app-store). De nieuwsbrief verschijnt 4 keer per jaar.

U kunt daarnaast vragen stellen via spoorzone@ede.nl. Ook is er een informatiecentrum ingericht, waar u op afspraak terecht kunt met vragen en opmerkingen. Mail naar communicatie_edespoort@vwinfra.nl om een afspraak in te plannen.

Ja, NS wil in 2025 meer treinen gaan rijden, bijvoorbeeld tussen Arnhem en Schiphol. Deze stoppen ook in Ede-Wageningen. Door het nieuwe station is het spoor robuuster en betrouwbaarder. Treinen hoeven bijvoorbeeld niet meer op elkaar te wachten. Zo heeft RRReis een eigen spoor gekregen en daarmee kunnen RRReis/Keolis en NS de treinen nog preciezer volgens dienstverlening laten rijden. Zie ook: Dienstregeling 2025: grootste wijziging in jaren

Ja, er is onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat op de Valleilijn (tussen Amersfoort en Ede-Wageningen) in de toekomst eventueel vier treinen per uur kunnen rijden in plaats van twee. Hiervoor hoeft het nieuwe station Ede-Wageningen niet verder aangepast te worden.

Ja, het station is voorzien van camera’s.

Parkeren auto’s en fietsen

Bij het station heeft u twee mogelijkheden om uw fiets te parkeren.

  1. De bewaakte fietsenstalling (eerste 24 uur gratis) aan de zuidzijde. Deze fietsenstalling is te bereiken via het fietspad langs het spoor. De nieuwe bewaakte fietsenstalling opent een half uur voor de eerste trein en sluit een half uur na de laatste trein. In deze fietsenstalling is plek voor 5.500 fietsen.
  2. De onbewaakte tijdelijke fietsenstalling aan de centrumkant, achter de Frisokazerne. Deze fietsenstalling is te bereiken via de Nieuwe Kazernelaan. U kunt hier altijd uw fiets parkeren.

Begin 2025 opent de definitieve onbewaakte fietsenstalling op het Noordplein. In deze fietsenstalling is plek voor ongeveer 1.800 plaatsen.

Ook komt er een parkeergarage met ruim 500 plaatsen aan de zuidzijde van het nieuwe station. Vanuit de parkeergarage is de hoofdentree snel en gemakkelijk te bereiken. De parkeergarage is naar verwachting begin 2026 gereed. Tot die tijd kunt u uw auto parkeren op het tijdelijke P+R-terrein achter de Frisokazerne.

In de P+R parkeergarage komen oplaadpunten voor elektrische auto’s. Er komen géén oplaadpunten voor e-bikes.

Er is een Kiss & Ride aan de zuidkant van het nieuwe station aangelegd. Deze vind je naast het busplein en is bereikbaar via de rotonde op de Akulaan. Hier vandaan zijn de perrontunnel, het busstation en het station makkelijk bereikbaar.

Aan de noordwestzijde wordt de Kiss & Ride in een lus aangelegd, tussen de onbewaakte fietsenstalling en de Klinkenbergerweg. Vanaf deze Kiss & Ride (en de onbewaakte stalling) is er een directe toegang tot perron 1. Via het perron is het mogelijk om naar de reizigerstunnel lopen voor de overige voorzieningen. Deze Kiss&Ride is begin 2025 gereed. Totdat de Kiss & Ride aan de Noordzijde is aangelegd kunt u reizigers wegbrengen en ophalen via de tijdelijke P&R (achter de Frisokazerne)

Voorzieningen op het nieuwe station

Ja. Op nieuwe station Ede-Wageningen wordt het aangenaam wachten met moderne voorzieningen voor reizigers. Geen kaal station, maar een plek met beschutte wachtruimten, waar je een broodje, snack en een kop koffie kunt kopen, met wc’s en een watertappunt. 

Het nieuwe station, inclusief busplein en P&R, is toegankelijk voor mensen met een beperking. Zo komen er roltrappen en liften naar alle perrons vanuit de perrontunnel. Er komen blinde geleidelijnen bij de trappen en brailleplaatjes voor oriëntatie bij de liften. Kleurstelling, markeringen en verlichting zijn aangepast voor slechtzienden. De perronhoogte wordt aangepast, zodat in-/uitstappen in de trein ook voor minder validen in de trein gemakkelijker is. Op de Kiss & Ride komen goed bereikbare kort-parkeerplekken en in de P&R zijn een aantal plekken gereserveerd voor minder validen. Alle hellingen op en rond het station en de bushaltes zijn geschikt voor minder validen en de looproutes zijn voorzien van markeringen voor blinden en slechtzienden. Kortom: het nieuwe station voldoet aan alle actuele toegankelijkheidseisen.

Kerkweg

Ja, de overgang bij de Kerkweg is definitief dicht. Fietsers en voetgangers kunnen wel door de SOMA-tunnel bij deze overgang. Automobilisten en hulpdiensten kunnen gebruikmaken van andere routes, via de Keesomtunnel, de Koepeltunnel of de Albertstunnel. Dit is afgestemd met hulpdiensten.

Klik hier voor meer informatie over de sluiting van de overgang bij de Kerkweg.

We hebben een zorgvuldig traject ingezet met omwonenden, belanghebbenden en ondernemers in de wijk. Dat zijn direct betrokkenen, omdat de veranderingen van invloed zijn op hun leefomgeving.

Als alternatief voor de spoorwegovergang Kerkweg zijn al twee tunnels aangelegd: de Koepeltunnel en de Somatunnel.

Spoorwegovergang Sysselt

Als gevolg van Programma Hoogfrequent Spoor gaan er in de toekomst meer treinen rijden. Doordat er meer treinen rijden, worden de spoorwegovergangen onveiliger en blijven ze steeds vaker en langer gesloten. Sinds augustus 2022 is de spoorwegovergang bij de Sysselt afgesloten. Deze is vervangen door een langzaamverkeersbrug (voor fietsers en voetgangers). Zo kunnen mensen beter, sneller en veiliger het spoor oversteken.

Ik heb nog een andere vraag, hoe kan ik contact opnemen?

U kunt contact opnemen met het projectteam Spoorzone via spoorzone@ede.nl of telefoonnummer 14 0318.